2 Ocak 2012 Pazartesi

Türkiye Şarap Pazarının, Dünya’daki Yeri ve Fırsatları

Şakir Akışık
Dünya şarap üretiminin  50-52 milyar litre / yıl olduğu tahmin edilmektedir. Bağcılık, kurutulmuş üzüm üretimi ve ihracatında  çok  önemli  bir oyuncu  olan  Türkiye’nin dünya şarap pazarındaki payı 65 milyon litre ile % 0.13 ‘dir.  
İspanya,Fransa, İtalya’nın  ardından dünyanın 4. büyük üzüm ekim alanına  sahip (8.120 KM2) Türkiye yılda 65 milyon litre şarap üretiyor. 2010 yılında 2.382.388 litre ihracat yaptı. 150 milyar dolarlık dünya şarap ihracatı içindeki  payımız  9 milyon dolar.


DÜNYA ŞARAP PAZARI
Ülkeler
2009
Fransa
4.700.000
İtalya
4.650.000
İspanya
3.800.000
ABD
2.777.200
Arjantin
1.210.000
Avustralya
1.171.000
Şili
987.000
Almanya
928.000
Güney Afrika
780.700
Portekiz
600.000
Rusya
600.000
Romanya
560.000
Çin
460.000
Moldovya
397.600
Yunanistan
350.000
Marcaristan
340.000
Avusturya
234.600
Yeni Zelanda
205.200
Bulgaristan
200.000
Hırvatistan
120.000
Gürcistan
90.000
Japonya
90.000
Mekadonya
90.000
Cezayir
80.000
Türkiye
65.000
Peru
60.000



Şili yılda  987 Milyon litre şarap üretiyor.  Dünya şarap üretiminde ilk 10'a  giriyor. Şarap ihracat tutarı 1,5 milyar Dolar.  Şili’nin Nüfusu  16 milyon. 
Ciddi  ekonomik sıkıntılar yaşayan  komşumuz  Yunanistan 350 Milyon litre şarap üretiyor. Şarap ihracat tutarı 450 milyon dolar.Yunanistan’ın  nüfusu  12 Milyon. 
Diğer  komşumuz  Bulgaristan 200 Milyon litre şarap üretiyor. Şarap ihracat tutarı 185 Milyon dolar. Bulgaristan’ın  nüfusu  8 milyon.
Bir diğer  incelenmeye  değer veri ise ülkelere  göre  şarap üreticisi  sayısıdır. Ülkelere  göre  üretici sayısını kabaca  şu şekilde  sıralayabiliriz. Fransa’da  şarap üreticisi sayısı  38.600 , İspanya’da  27.000, Almanya’da 18.000,  Türkiye’de  127’dir. 
Ülkelere  göre kişi başı yıllık şarap tüketim verileri, Fransa 53 litre, İtalya 50 litre, Portekiz 44 litre, Slovenya 43 litre,Hırvatistan 41 litre, Yunanistan 21 litre,Bulgaristan 18 litre, Türkiye 1 litredir.
Üretim verilerimiz,üretici  sayımız ve tüketim verilerimiz  diğer ülkeler ile  kıyaslandığında oldukça  küçük  görünüyor  olmasına  rağmen bağcılık  alanı konusundaki  büyüklüğümüz, doğru yönlendirilmesi  halinde  çok  önemli  bir şarap üreticisi / ihracatcısı  ülke olma  potansiyellerimizin  olduğu  gösteriyor. Ülkemiz dünyada en büyük çekirdeksiz kuru üzüm üreticisi ve ihracatçısı konumundadır. 
Dünyadaki çekirdeksiz kuru üzüm ihracatının % 40-45’ ini gerçekleştiren ülkemiz, dünya çekirdeksiz kuru üzüm fiyatlarının oluşmasında önemli etkiye sahiptir. Çekirdeksiz kuru üzümün dünya rekoltesi ortalama 725 bin Ton civarında gerçekleşmekte olup, ülkemiz rekoltenin % 33’üne tekabül eden ortalama 250 bin ton üretim ile dünya sektöründe büyük paya sahiptir. Ülkemizde üretilen çekirdeksiz kuru üzümün yaklaşık % 90’ı ihraç edilmektedir. Dünyadaki ihraç payımız ise %40- 45 arasında değişmektedir. Ülkemiz ihracatının büyük bir bölümü AB ülkelerine yapılmaktadır. Çekirdeksiz kuru üzüm yıllık 350- 400 milyon Dolar döviz geliri ile tarımsal ürünler bazında ilk üç sıra içerisinde yer alan önemli ihraç ürünlerindendir.

Dünyanın 4. Büyük bağcılık alanına sahip  bir ülke ve  kuru üzüm  konusunda  dünya pazar  lideri olarak , dünya şarap piyasasındaki rolümüz  ve  yerimiz  65 milyon şarap üretimi ve 9 milyon dolar civarı ihracat  olmamalıdır. Osmanlı’dan  günümüze  şarap üretimini  incelediğimizde tarihsel  olarak  büyük  birikimlerimizin  olduğunu  görürüz. “19’uncu yüzyılda ulaşım imkânlarının artmasıyla, Osmanlı şarapları dünyada da tanınır olmuş. Yüzyıl sonlarında, filoksera (asma biti) hastalığı Avrupa bağlarını kırıp geçirince, başta Fransa olmak üzere Avrupa ülkeleri şarap ihtiyaçlarını Osmanlı’dan gidermişler. 1904’de, İmparatorluğun şarap ihracatı, tam 340 milyon litreye çıkmış!” **Osmanlı  döneminde 1904 yılında filoksera’nın da etkisiyle  şarap ihracatı 340 milyon litrelere  ulaşmışken   2010 yılı şarap ihracatımızın  2,5 - 3 milyon litre  civarında  olması mevcut tarihi  birikimimiz  açısından da  kabul edilebilir değildir.

2010 yılı ihracatı  113 milyar 686  milyon  dolar  olarak  gerçekleşmiştir. Yıllara  yayılan  doğru  bir  stratej, bağcı,şarap üreticisi, bankacılık sektörü  ve devletin öncülüğünde, dörtlü  işbirliği ile
kuru üzüm ve şarap ihracatını  1 Milyar dolar  seviyelerine  çekebiliriz.
 
Anadolu şarabın doğduğu  yerdir. Dörtlü işbirliği için  cesur, akılcı  birikime sahip şarap üreticileri, yeterli tarım, bağcılık birikimi ve  bağcılar, ülkemizde  mevcut. Henüz  bu  fikre   bankacılık sektörü  ve  mevcut  hükümet   hazır değil. Geçmiş hükümetlerin de  olmadığı gibi.

2011 Haziran’ında Şili  şarapları ile  ilgili  bir toplatı  için  ülkemize  gelen  Şili Dışişleri Bakanlığı Uluslararası Ekonomik İşler Genel Müdürü Jorge Bunster, 1.5 milyar dolar ile şarabın Şili için en büyük üçüncü ihracat kalemleri olduğu söyledi. Şarap ihracatçısı ülke imajının çok olumlu olduğuna değinen Bunster, “Şarap ihracatı, silah ihracatından çok daha iyi. Bu sizi romantik bir ülke yapıyor. Anadolu şarapçılığın doğduğu yer. Bu öyküyle rekabet avantajı sağlarsınız” dedi.
Sonuç:Kuru üzüm ve şarap ihracatının  1 milyar dolar olması  hayalini  gerçekleştirecek cesur, akılcı, vizyoner romantiklere  ihtiyacımız  var.


*Kaynak : Trade Data And Analysis (TDA) verileri

**Mehmet Yalçın'ın Milliyet gazetesinde "İstanbul’da 1000’den fazla meyhane vardı" başlığıyla yayımlanan makalesi (16 Ocak 2011)

Üzüm bağlarının verimliliğini artıran akıllı robot

“Bu küçük robot 45 derece eğimli arazilere bile tırmanıp üzüm bağlarının haritasını dahi çıkarabiliyor. Bu aygıtı icat edenler bu durum...