19 Nisan 2012 Perşembe

Bir romantik 2008 projesi : WİNESHOP

2008 yılında  hazırladığım  fazla romantik bir proje. Veriler 2008 yılına  aittir. 
Şakir Akışık


“Birleşik Anadolu Şarap Üreticileri Platformu” WİNESHOP  projesi

 Tanımı:
Şarap tadımı-lansmanı-seminerleri vs.. de yapılabilecek, mini yemek noktaları ile birlikte kurgulanmış, zevkli  zaman geçirilebilecek, toptan - perakende ve kadeh şarap ağırlıklı alkollü içkiler satış ve sunum mağazası

Amaç:
Organize perakende sektörüne, şarap üreticilerinin bizzat kendi perakende şirketleri ile katılarak zincir mağazaların anormal talepleri karşısında alternatif ve maliyeti daha düşük seçenek yaratmak.

Türkiye’nin tamamına yayılarak bir zincir olmak suretiyle toptan ve perakende şarap satışını gerçekleştirecek yeni bir kanal yaratmak.

İçerik:
  • Minumum 350 m2 ve üzeri bir mağaza da şarap üreticilerine kendi şaraplarını sergileyebilecekleri 15-20 ve/ya üzeri bir M2 alan tahsis edilecektir.
  • Orta alan tüm şarap üreticilerinin ve tüketicilerin kullanacağı oturma alanı olacaktır. Bu mekan aynı zaman da Şarap üreticilerinin tadım, tanıtım, lansman, relansman,  etkinlik ve toplantı alanı olacaktır.
  • Kimi bölgelerde, depo/ofis kurmamış şarap üreticilerinin satıcıları için telefon, faks, wireless vb donanımları ile kurulmuş mini business toplantı  odaları yapılacak ve  şarap üreticilerine  hizmet verecek  ortamlar yaratılacaktır.
  • Koli bazında ve şişe bazında birlikte satış yapılacaktır.
  • Haftanın şarapları” bölümünde yapılacak kampanyalar ile  toptan satış  teşvik edilecektir.
  • Mevsimine göre şarap satışını perakende ve toptan olarak artıracak
  • Roze Şarap Haftası
  • Beyaz/ Kırmızı Şarap Haftası
  • Cabernet Sauvignon Haftası
  •   Ekolojik Şarap Haftası
  • vb etkinlikler düzenlenecektir.

  • Wineshop mekanları belirlenirken on trade noktaların yoğunluğu gözetilecek(Beyoğlu İstanbul, Boğaz hattı İstanbul, Bagdat caddesi İstanbul, Kordon İzmir, Kemer, Kundu Antalya, Sakarya, Tunalı Hilmi Ankara vb) ve bulunulan bölgedeki tüm on trade mekanlara  indirim ve/ya üye kartı çıkarılacaktır.
  • Wineport mekanlarını belirlerken diğer temel öncelik nihai tüketicinin  yoğun olduğu mekanlar ve uygun  kiraları olan AVM’ler  tercih edilecektir.
  • Ağırlığı şarap olmakla  birlikte çekim merkezi olabilmek için 1-2 mekan “Ağır Alkollü İçkiler” butiği olacaktır. (Cognac, Armagnac, Calvados, Grappa, Malt whisky vb)
  • Mekanın büyüklüğüne göre market yazarkasaları konulacaktır. (Diğer bir sistem alternatifi ise, her misafire, yapacağı tüm alışveriş ve yeme içme harcamalarının işleneceği bir kart verilmesidir. Satın alınan ürün ve/ya hizmet tutarı kasalarda tahsil edilerek, misafirin işletmede bulunduğu süreyi rahat ve keyifli geçirmesi sağlanır. Kartsız giriş çıkışa izin verilmez. Teslimatlar kapıda yapılır)
  • Mağazanın içerisinde şarap tadımı ile uyumlu farklı ürün standları bulunacaktır.
  • Peynir
  • Şarküteri
  • Salata
  • Çikolata vb


Mekanizma:
Tüm masraflar katılımcı şarap ve stand sahiplerine “Avm ortak alan masraflarını hesaplama sistemi” çerçevesinde eşit olarak paylaştırılacaktır.
Business ofis kullanımları ayrıca ücretlendirilecektir.

Kiralanacak yerin büyüklüğüne ve katılımcı şarap üreticilerinin sayısına göre masraflar değişecektir.

Analiz:
Zincir mağazaların yıllar itibariyle şarap cirosu*:
2006  yılı     83,868,000 TL
2007  yılı     86,143,000 TL
2008  yılı     91.527.000 TL
2009  yılı     98. 241.000 TL
*Tutarlar Metro satış rakamlarını içermemektedir.

Şarap üreticilerinin tamamı zincir mağaza operasyonlarından zarar etmekte ve/ya kar etmemektedir.
Yukarıda belirtilen ciroların  % 78’i şarap üreticilerinin, kalan % 22 de tüketicilerin cebinden çıkmakta ve Zincir mağazaların kasalarına girmektedir.

2006 ve 2009 yılları arasında Zincir Mağazalar şaraptan 359.779.000 TL ciro yapmıştır. Şarap Üreticileri de bu cironun % 78’ini (280 milyon TL) giriş bedeli, mağaza açılışı, aksiyon, lojistik, dağıtım, ciro vs.. akla hayale gelmeyecek bir dizi zorlanmış iskontolar yoluyla zincir mağazalara ödemiştir. Kazanan zincir mağazalar,  kaybeden şarap üreticileri ve tüketiciler olmuştur.


 2006 – 2009 yılları arasında şarap üreticileri yukarıda belirtilen Wineshop adında ki perakende ve toplam satış mağazalarından;
100 adet Türkiye’nin muhtelif yerlerine açmış olsalardı mağaza başına 2.800.000 TL yatırım yapabilirlerdi.
250 adet Türkiye’nin muhtelif yerlerine açmış olsalardı mağaza başına 1.120.000 TL yatırım yapabilirlerdi.

Yukarıda bahsedilen Wineshop konseptli bir mağaza bu tutarlardan çok daha az bir sermayeye ihtiyaç hissetmektedir.
Sektör, bir araya gelebilmesi halinde çok ciddi sermaye büyüklüklerine ulaşabilecek ve kendisine yeni alternatifler yaratabilecek güçtedir.

Zincir mağazaları finanse edeceğimize Türkiye’nin her şehrinde kendi mağazalarımızı, kendi WİNESHOP’larımızı açabiliriz.

Üzüm bağlarının verimliliğini artıran akıllı robot

“Bu küçük robot 45 derece eğimli arazilere bile tırmanıp üzüm bağlarının haritasını dahi çıkarabiliyor. Bu aygıtı icat edenler bu durum...