16 Ocak 2011 Pazar

Türkiye’de Alkolizm Tehlikesi. TAPDK Bize Neler Öğretti?

TAPDK Bize Neler Öğretti?
Kaynak: MarketingTürkiye.Net
 Yeni tütün mamulleri ve alkollü içkiler yönetmeliği yürürlükte… Bu konudan daha önce “Hayatı Kim Dolduracak?” ve “Türkiye Alkollü İçecek Sektörü Pazar Analizi” yazılarında bahsetmiştim. Korktuğum şey gerçekleşti, gençleri (18-24) “alkol belasından” korumak adına, spor, turizm, sanat, serbest piyasa ekonomisi dengeleri ve en önemlisi kişisel özgürlükler yara aldı…
Alkollü içecek sektörüne yönelik müdahalelerin, insan sağlığı ve gençleri korumak adına yapıldığında ısrarlı yetkili merciler.

Türkiye’de Alkolizm Tehlikesi

Yok. Bir kere şunu idrak etmek gerek, Alkol Türkiye için önemli bir tehlike değil. Türkiye kişi başına alkol tüketimi açısından 178 ülke arasında yılda 1.4 litre ile 128inci sırada*. Gençler sirozdan ölsün mü? diyenler; 2008′de sirozdan hayatını kaybeden 19 yaş altı 11 vatandaşımız varken, aynı yıl trafik kazalarında 19 yaş altı 181 vatandaşımızı kaybettik*.
Alkol , yılda kişi başına 11-12 litre alkol tüketen İngiltere, Almanya, Danimarka, İspanya, Fransa için bir tehlike değil, ama nüfusunun %60′ı alkol tüketmeyen*, yıllık (kb) tüketimi 1,4lt olan Türkiye için tehlikeli!?!?
Türkiye’nin başka problemleri var… Ancak bunları görmek ve çözmek için kömür dağıtımı yerine adaletli gelir dağılımına, kadrolaşma yerine eğitime, sıcak para kadar gerçek yatırımlara odaklanmak gerek.

Yapılan düzenlemeler Avrupa ülkeleri ve AB standartlarına yükselmek için…

Daha hayati konularda da Avrupa standartlarına yükselmek için de aynı çabayı görmek isteriz. Luxemburg’un yılda kişi başına alkol tüketimi Türkiye’nin 10 katı, 14,6 litre, ne tesadüf ki, kişi başına düşen GSMH’sı da Türkiye’nin 10 katı 104,390$**. Türkiye’de yetişkinlerin eğitim gördüğü ortalama süre 5,3 yılken Almanya’da 10,2 , İsveç’te 11,4 , ABD’de 12 yıl*.Görünen o ki Alkol, yılda Türkiye’nin 5 ila 10 katı alkol tüketen bu ülkelerin ekonomik gelişimine ve eğitimsel başarılarına engel oluşturmamış. Bu soruların cevabı Alkol’de değil…
Ülke Alkol (KB Lt)    GSMH (KB) US$ Eğitim (Ort) (Yıl)
Luxemburg 14,6 
104,39 9,5
Irlanda 14,2 45,642 9,4
Macaristan 13,6 13,210 9,1
İngiltere 12 36,298 9,4
Almanya 11,9 40,512 0,2
Danimarka 11,7 55,113 9,7
İspanya 11,6 29,875 7,3
G.Kıbrıs 11,5 27,722 9,2
Portekiz 11,5 21,030 5,9
Fransa 11,4 40,591 7,9
Rusya 11,3 10,521
Hollanda 10,6 46,418 9,4
Yeni Zellanda 9,7 31,588 11,7
Finlandiya 9,3 43,134 10
Yunanistan 9 27,264 8,7
ABD 8,5 47,132 12
Italya 8 33,828 7,2
Japonya 7,6 42,325 9,5
Izlanda 7 39,563 8,8
Şili 6,6 11,587 7,5
İsveç 6 47,667 11,4
Trinidad ve Tobago 4,2 16,167 7,8
Bolivya 3,2 1,8395,6
Jamaika 2,5 5,055 5,3
M. Afrika Cumh. 1,5 468 2,5
Guatemala 1,5 2,839 3,5
Kenya 1,5 888 4,2
Malawi 1,4 354 3,2
Türkiye 1,4 10,206 5,3
Benin 1,3 673 2,3
Türkiye alkoliklikten değil, işsizlikten, yoksulluktan, eğitimsizlikten muzdarip…
..........
.........

Özgürlükler

Değişikliklerin özgürlüklere dair bir kısıtlama niyeti ile yapılmadığı, konu ilk gündeme geldiğinden beri ifade edilse de, Alkol’ün Türkiye için problem teşkil edip etmediğine dair veriler incelendiğinde, bu ifadelere inanmak güçleşiyor.
MayoClinic*, Potsdam New York Devlet Üniversitesi* ve NIAAA ( ABD – Alkolizmle Mücadele Enstitüsü) gibi kuruluşlar yaptıkları çalışmalarda, ölçülü alkol tüketiminin*; Periferik vasküler hastalıklar ve Kalp hastalıkları riskinde azalma, kalp krizi kaynaklı ölüm riskinde azalma, İnme, özellikle lokal kan dolaşımı kaynaklı inme riskinde azalma, safra taşı ve diyabet riskinde azalma, %3 daha uzun yaşam gibi etkilerinin olduğunu belirtirken, söz konusu düzenlemelerin sadece insan sağlığını korumak amacıyla yapıldığına inanmak ta kolay değil.
Alkolle ilgili üst üste gelen yasal düzenlemelerin, direkt etkilerinin yanı sıra, belli bir hayat tarzını benimsemiş insanların gözünde, alkolizme değil “alkol ve tüketicilerine karşı açılmış haklı bir savaş” sanısı yaratarak, internet başta olmak üzere, bir çok platformda, alkol tüketicilerine karşı psikolojik baskı ortamı yarattığını da unutmamak gerek.
Çoğu, alkollü içecek markalarının sponsorluğunda düzenlenen, insanlara bir arada olma imkanı sunan sosyal ortamlar yaratan, kültür-sanat etkinliklerinin fişini çekerek insanları izole edip, yalnız ve etkisiz hissettirmek… Vergileri, vergi borçlarını şirketlere karşı silah olarak kullanmak… Reşit bir insanın nerede bulunup nerede bulunamayacağını belirlemek … “Serbest” piyasa ekonomisinde belirli bir ürün grubunda, fiyatlara dolaylı müdahalelerle hem üreticinin hem tüketicinin alım veya satım kararlarını etkilemek… Bunların hiçbiri yasal dayanaklarından ötürü özgürlükleri kısıtlamak değil!
Bazen yasa ile yasak arasındaki fark sadece “k” harfiymiş

Gençler

18 yaşında reşit olan gençler, yeni düzenlemeyle, 24 yaşına kadar, ya alkol satışı/servisi olan etkinliklere katılamayacak ya da katıldıkları etkinliklerde alkol satışı/servisi yapılamayacak. 18 yaşını doldurmuş kişilere alkollü içki satışı serbest iken, gençlere yönelik festival, organizasyon ve  etkinliklerde genç tanımına giren 24 yaş grubu kişilere alkollü içki satış ve sunumun yapılamayacak olması ne kadar mantıklı?
18-24 yaşları arasındaki ortalama bir gencin geliri düşünüldüğünde, üst üste binen vergiler dolayısıyla alkol bağımlısı olması zaten mümkün değilken, özellikle (alkol sunumu/satışı olan) festival ve organizasyonlara katılmasını kısıtlayan bir düzenleme düşündürücü değil mi?
Gençler hakkında bir de bunları öğrenmiş olduk;
18 yaşında bir genç;
  • Seçimlerde oy kullanıp, ülkesinin yönetiminde söz sahibi olabilir
  • Ehliyet alıp, araç kullanabilir
  • Evlenebilir, çocuk sahibi olabilir
  • Ruhsatlı silah alabilir
  • Askerde, gerektiğinde, canı pahasına, ülkesini koruyabilir
ANCAK 23 YAŞINDA BİR GENÇ KENDİNİ ALKOLÜN ZARARLI ETKİLERİNDEN KORUYAMAZMIŞ
———————
* Average years of schooling of adults by country
* Hayatı Kim Dolduracak?

* Countries by alcohol consumption

* Countries by GDP (nominal) per capita
*
Milliyet Ekonomi Servisi – 12.01.2011
* MayoClinic – Alcohol use: Why moderation is key
* Potsdam New York Devlet Üniversitesi – Alkol ve Sağlık
* Ölçülü tüketim 2 adet alkollü içecek manasına gelip, 1 adet alkollü içecek 355mililitre bira, 148 mililitre şarap, 44 mililitre sert (ispirtolu) içki olarak tanımlanmıştır.

Yazar : Erman
Kategori : Alternatif Bakış, Fikirler ve Düşünceler,
Marketing Türkiye

Üzüm bağlarının verimliliğini artıran akıllı robot

“Bu küçük robot 45 derece eğimli arazilere bile tırmanıp üzüm bağlarının haritasını dahi çıkarabiliyor. Bu aygıtı icat edenler bu durum...