Tüm ekonomik ve siyasi kaosa rağmen yeme-içme sektörü büyüdü.
37 milyon turistin desteği ile sektörün geçen yılki cirosu 20 milyar dolar oldu.
Türkiye’de ev dışında yeme içme cirosu yıllık 20 milyar doları aştı. Yiyecek içecek işletmeleri 2013 yılında siyasi ve ekonomik dalgalanmalardan en az etkilenen sektörlerin başında geldi. Yerli ve yabancılar Türkiye’deki 40 bin restoranla 500 bin kişiye istihdam sağlayan dev sektörde yatırımlarını ertelemeden gerçekleştirmeye devam ediyor. Geçtiğimiz yıl yaşanan siyasi ve ekonomik kaos tüketicilerde eğlenme ve tüketim isteğinin azalmasına neden olsa da yabancı turistler sektöre can simidi oldu.
Geçen yıl frene bastı
Turizm, Restaurant Yatırımcıları ve İşletmecileri Derneği (TURYİD) verilerine göre, 2009’dan 2012’ye dek yıllık bazda yüzde 20-25 büyüyen sektör frene basarak, 2013’te yüzde 15 büyüdü.
Markalara yiyecek içecek konusunda danışmanlık yapan Gastronomi ustası Osman Serim, Türkiye’nin 37 milyon turist sayısıyla 2013’te dünyada en fazla turist girişinin olduğu altıncı ülke olduğunu hatırlatarak, bunun İstanbul ve Ankara başta olmak üzere ev dışı yemek sektörünü büyüttüğünü söyledi. Serim, “Siyasi ve ekonomik durum ne olursa olsun yabancılar Türkiye’nin yeme içme konusundaki potansiyelinin farkında. Yatırım yapmaya devam ediyorlar” dedi.
Geçen yıl frene bastı
Turizm, Restaurant Yatırımcıları ve İşletmecileri Derneği (TURYİD) verilerine göre, 2009’dan 2012’ye dek yıllık bazda yüzde 20-25 büyüyen sektör frene basarak, 2013’te yüzde 15 büyüdü.
Markalara yiyecek içecek konusunda danışmanlık yapan Gastronomi ustası Osman Serim, Türkiye’nin 37 milyon turist sayısıyla 2013’te dünyada en fazla turist girişinin olduğu altıncı ülke olduğunu hatırlatarak, bunun İstanbul ve Ankara başta olmak üzere ev dışı yemek sektörünü büyüttüğünü söyledi. Serim, “Siyasi ve ekonomik durum ne olursa olsun yabancılar Türkiye’nin yeme içme konusundaki potansiyelinin farkında. Yatırım yapmaya devam ediyorlar” dedi.
Her 10 kişiden 4’ü dışarıda yiyor
TGI Türkiye’nin yaptığı araştırmaya göre, ülkenin kent nüfusunun her 10 kişiden yaklaşık 4’ü dışarıda yeme yiyor. 10 kişiden 3’ü fast food restoranlarına gidiyor veya eve hazır yemek alıyor. Dört kişiden biri kahve içilen mekanlara gidiyor.
İçki içilen yerlere gidenlerin sayısı ise 100 kişiden beş kişi. Bu verilere göre, dışarda yeme içme alışkanlıkları restoranlara giden yaklaşık 17 milyon kişi ile içki içilen yerlere giden yaklaşık 2 milyon kişi arasında şekilleniyor.
İçki içilen yerlere gidenlerin sayısı ise 100 kişiden beş kişi. Bu verilere göre, dışarda yeme içme alışkanlıkları restoranlara giden yaklaşık 17 milyon kişi ile içki içilen yerlere giden yaklaşık 2 milyon kişi arasında şekilleniyor.
Yiyecek içecek sektörü değişiyor
MUTFAK Sanatları Akademisi Yönetici Şefi Cem Erol’a göre, ne istediğini bilen, bilinçli olarak mutfak geleceğini, kariye-rini planlamış, yurtdışında eğitim görmüş, okuyan araştıran sorgulayan mut- fak şefleri her geçen gün artıyor.
Erol, “Bu şefler hem ekiplerini oluşturuyor, hem de mutfağa yeni bir bakış açışı getiriyor. Müşteri profili de hazır ha- le geldi. Onlar da gezdi, gördü, denedi, bilinçlendi ve damakları gelişti” dedi.
Erol, “Bu şefler hem ekiplerini oluşturuyor, hem de mutfağa yeni bir bakış açışı getiriyor. Müşteri profili de hazır ha- le geldi. Onlar da gezdi, gördü, denedi, bilinçlendi ve damakları gelişti” dedi.
Steak house’lar yaygınlaşıyor
GASTRONOMİ ustası Osman Serim, yurtdışında yaşayan 4.5 milyon Türk vatandaşının yaşadıkları yerlerdeki yeme içme kültürünü Türkiye’ye taşıdığını dile getirdi. Serim şunları söyledi:
“Yurtdışında 50 bin öğrenci eğitim görüyor. Onlar oradaki kültürü buraya taşıyor. Bu nedenle son yıllarda suşi (çiğ balık) restoranların ve steak house’ların (et restoranları) sayısında artış oldu. Türk geleneksel damak tadına çok aykırı olan suşi üzerine çalışan 40 restoran var İstanbul’da. Yine steak house’lar yurtdışında uzun süre yaşamış iş adamları ve öğrencilerin getirdiği lezzetler. Şu an İstanbul’da 10-15 steak house markası var. Butik ve pahalı hamburger restoranlar açılmaya başlandı.”
“Yurtdışında 50 bin öğrenci eğitim görüyor. Onlar oradaki kültürü buraya taşıyor. Bu nedenle son yıllarda suşi (çiğ balık) restoranların ve steak house’ların (et restoranları) sayısında artış oldu. Türk geleneksel damak tadına çok aykırı olan suşi üzerine çalışan 40 restoran var İstanbul’da. Yine steak house’lar yurtdışında uzun süre yaşamış iş adamları ve öğrencilerin getirdiği lezzetler. Şu an İstanbul’da 10-15 steak house markası var. Butik ve pahalı hamburger restoranlar açılmaya başlandı.”