AMAÇ
Tek marka ve/ya ağırlıklı marka sözleşmesi yapan önemli şarap mekanlarına yasal sınırlar içinde ortak teklif vermek suretiyle kotalı,süreli ve/ya ciro bazlı sözleşmeler yapmak
MEKANİZMA
· Mekanların ihtiyaç ve özelliklerine göre bedelsiz, iskonto, nakit destek vb satış argümanlarının tamamı kullanılabilir.
· Her üreticinin sözleşme yapılacak mekanın özelliklerine göre 5 ile 10 arasında birlikte mutabık kalacakları ürünü ile menüye girebilirler. Kimi mekanlar için her üretici 6 şarabı ile temsil edilebilir, kimi mekanlar için 10 ürünü ile temsil edilebilir.
· Her üretici aynı miktarda ürün ile menüde temsil edilmelidir.
· Her üreticinin menüde 2 marka kadeh ürünü olmalıdır.
· Firma bazında kadeh ve menüde yer alacak markalar sözleşmede tek tek belirtilmelidir.
· Kotalar, şarap üreticisine eşit miktarda paylaştırılmalıdır. Bu kota firma bazında sözleşmede belirtilmelidir.
· Sözleşme yapılan mekandan her ay satış rakamları alınmalıdır. Bu rakamlar şarap üreticileri çıkışları ile karşılaştırılmalıdır. Mekana ve ortak teklif veren şarap üreticilerine raporlanmalıdır.
· Tüketici tercihlerinden doğan farklar olabilir. Üreticiler arasında doğacak satış farkları her ay işletme sahibi, müdürü ve servis personeli ile yapılacak toplantılar da hedefler verilerek dengelenebilir. Bir ay satışı az olan üreticinin şarapları, bir sonraki ay “Ayın Şarabı “ , ”Haftanın Kadeh Şarabı” vb etkinlikler ile mekanda öne çıkarılabilir ve satış farkları giderilebilir.
· Yukarıda belirtilen yöntemler ile üreticiler arası satış farkları eşitllenebilir- dengelenebilir ancak yine de küçük farklar oluşabilir. Bu farklar mekana verilecek nakit destek, bedelsiz vb firmaların satışı rakamlarına göre paylaşılacağından üreticilerin bir kaybı olmayacaktır.
· Girişte verilen ilk nakit destek sonrasında sistem finanman yükü getirmeyecek şekilde sat-al siteminde kurgulanabilir.
· Esnek işbirliği modeli çerçevesinde üreticiler istedikleri mekanın taviz çalışmasına/teklifine katılabilir. Önceliği olmayan mekanlara katılmamakta özgür olmalıdır. Bu çerçevede bir mekana 4 üretici teklif verirken, başka bir mekana 7 üretici birlikte teklif verebilir.
· Sözleşme yapılması hedeflenen mekanlar başta İstanbul olmak kaydıyla sırasıyla, İzmir, Ankara, Antalya olmalıdır. Öncelik her ne kadar bu şehirler olsa da Eskişehir’de, Bursa’da, yazlık bölgelerde önemli olan her mekan için taviz çalışması yapılabilir.
· Teklif verilecek mekanlar şarap üreticileri tarafından birlikte belirlenmelidir.
· Bu işbirliği çerçevesinde bir ara gelen şarap üreticilerin toplam pazar payları hakim pazar payı olmayacağı için mekanlar ile sözleşme yapmaları Rekabet Kurulu düzenlemeleri çerçevesinde rekabeti ihlal eden bir durum oluşturmayacaktır.
· Teklif hazırlama, mekana sunma, sözleşme hazırlama vb konularda mekanlar ile üreticiler arasındaki koordinasyon şarap üreticilerin ortak kuracağı bir birim tarafından ve/ya Danışman bir firma tarafından sağlanabilir.
PROJE ÖNGÖRÜSÜ
· Önemli mekanlar ortak teklif verildiğinde, tek marka anlaşmalı mevcut firmalarını hemen bırakmayacaktır. Bu bir süreçtir.
· Ürün gamı ve tüm menü ihtiyacını kapatabilecek bir ortak teklif verme projesi orta vade de katılımcı üreticilere ciddi faydalar sağlayacağı gibi önemli sözleşmeler yapma olacağını verecektir.
· Bu işbirliği, mekanların tüm ihtiyaçlarını karşılayacak “4. Büyük Şarap Alternatifi “ olabilir. Yeni açılan ve/ya sözleşmesi biten her mekan zaman içinde ortak teklif veren şarap üreticilerinin teklifini mutlaka görmek isteyecektir.
Bu proje şarap üreticileri tarafından ihtiyaç duymaları halinde kendi aralarında istedikleri zaman başlayabilecekleri bir projedir. Bölgesel işbirlikleri şeklinde de gerçekleştirilebilir.
Saygılarımla
Şakir Akışık