Rakipleri unut, sana benzeyenlerle işbirliği yap.
Mavi Okyanus Stratejisi Nedir?
İş dünyasında kırmızı okyanus stratejisi ve mavi okyanus stratejisi olmak üzere iki farklı strateji modeli bulunur. Kırmızı okyanus modeli bugünün varolan endüstrileri yani bilinen pazar payıdır. Kırmızı okyanuslarda şirketler talepten daha fazla pay alabilmek adına rakipleriyle yarışır. Pazar kalabalıklaştıkça kar oranı ve şirketlerin genişleme oranı azalır. Mavi okyanus modeli ise henüz varolmayan endüstriler ve/ya bilinmeyen pazar payıdır.
Mavi okyanus stratejisi: şirketlerin rekabet ötesine
geçip, kendi özel pazarlarını yaratmalarını ve rakiplerin olmadığı bir pazarda
istedikleri kadar büyümelerini esas alıyor
Kurallar
firmaları zorlasa da tamamen engelleyemiyor
Absolute,
her yeni ürünü için web oyunları lanse ediyor
Efes
Pilsen gençler arasında bira kutularından maket yarışması düzenlemiş
Sahte
marka kullanımları Benson&Hedges yerine Bites&Hisses
Philip
Kotler: Sadece kendi çevrenize baktığınızda, kaybetme olasılığı artar. Çelik
sektöründeyseniz, alüminyumu endişeyle izleyin, plastik üreticilerine bakın ve
endişelenin.
Canınızı
en çok yakacak olan bildiğiniz olmayabilir.
Sadece
sektörünü izlemekle yetinme! Otomotivsen
bankacılık sektörünü, mobilyacıysan inşaat sektörünü izle.
Pazarda
her sektörde iki marka % 80 pazar payını alacak. 10 marka % 10’u ve diğerleri %
10 için savaşacak
Anlamlı
bir farklılık noktası oluşturamayan herhangi bir şirketin tek çaresi, çok düşük
bir fiyatlandırmaya gitmesidir. Eğer bunu da yapamıyorsa ölecektir.
Rakipleri
unut, sana benzeyenlerle işbirliği yap
Kanada’da
bir kuaför için yağmurlu günlerde kuaförden çıkan herkese şeffaf bir şemsiye
verilmiş, şemsiyede “sürekli göstermek isteyeceğim saçlar” yazıyor
Gaziantep’teki bir beyaz eşya bayi 2-3 yıl
işlerin çok yoğun olmadığı günlerde aracına buzdolabı, çamaşır makinesi, TV vs.
doldurup şehir içinde dolaştırmıştır. Görenler hem mağazanın adını hatırlıyor
hem de “bu kadar sevkiyat olduğuna göre..” diyorlardı
Önemli
gerilla pazarlama taktiği:
Konuşulmak
ve konuşturmak
Etkileyici
olay ve hikaye geliştirmeniz gerek
Kulaktan kulağa yayılan efsaneler
Kaynak
W. Chan Kim ve Renee Mauborgne, “Blue Ocean Strategy”