16 Ağustos 2010 Pazartesi

2010 İlk 6 Ay Alkollü İçki Tüketim Trendleri


SİLİS DANIŞMANLIK YORUMU:Rakı ve şarap tüketiminde  esasen  bir artış görülmemektedir. Gerçek bir tüketim artışı  olmayan  ve sadece  kağıt  üzerinde gerçekleşen  bu  artış, kayıt dışından kayıt içine  geçiş hareketidir.
Halen TMSF'nin  elinde bulunan  bir rakı  firmasına bağlı  olarak  rakıdaki kayıt içine  geçiş süreci tamamlanmış olabilir. Bu nedenle, ikinci dönem ile ilgili  görüşümüz; rakı tüketiminde  bir artış olmayacağı  ve/ya çok  küçük  bir artış olacağı  yönündedir.

Şarapta da  durum  pek farklı değildir. Belirtilen  artış rakıda olduğu  gibi gerçek bir tüketim  artışı değildir. Kayıt dışı tüketim artık  kayıt içine  girmektedir. Rakı sektöründen farklı olarak şarap sektöründe kayıt altına  giriş  süreci halen  devam etmektedir. Bu nedenle ikinci  dönemde de  şarap tüketimi kağıt üzerinde  artış gösterecektir. Ancak  tahminimiz ilkdönemden  daha  az  bir artış  olacağı yönündedir.

Bira tüketimindeki azalmanın mevsimsel  şartların bira  aleyhine olması nedeniyle  gerçekleştiği belirtilmektedir.Bunun  yanı sıra son ÖTV düzenlemesi ile 50 cl'lik biranın ÖTV'sinin 26 kuruştan 35 kuruşa yükselmişti. ÖTV'deki  bu artış nedeniyle  bira  tüketiminde  az da olsa bir daralma  yaşadığı  beklenmekte idi..( http://www.sarapplatformu.com/otvdegisikligi.html )

Bu konuda  pek güçlü bir olasılık  olmasa da  soğuk içilen roze şarap tüketiminin  hızla  artması ve beyaz şarapdaki  büyümenin hala  devam ediyor olması nedeniyle,  şarabın bira tüketiminden pay aldığı  yönünde bir görüş tartışma  konusudur. Şarap sektöründeki halen devam eden kayıt altına  alma  süreci tamamlandığında alkollü içkiler arasındaki pazar artış ve azalışlarını daha  doğru  gözlemleyeceğiz. O nedenle  bu görüş, maalesef bir süre daha  istediğimiz ve fakat  ölçemediğimiz  bir saptama olarak kalacaktır.

Rakı dışındaki alkollü içkilerin artışı,  aşırı ÖTV yükü  altında dip yapan tüketimin  kendini düzeltme  hareketi olarak  görülebilir.

Saygılarımla
Şakir Akışık

Bira satışları azalıyor, Rakı , şarap artıyor.
16 Ağustos 2010

Son 4 yılda sürekli artış gösteren alkollü içki satışları bu yılın ilkyarısında geriledi. 6 aylık verilere göre, ülkemizde günde 2 milyon 965 binlitre alkollü içki tüketiliyor.
AA muhabirinin Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumundan (TAPDK) edindiğibilgiye göre, 2006 yılının ilk 6 aylık döneminde 453 milyon 345 bin 363 litre olan alkollüiçki satışı, 2007 yılının aynı döneminde 465 milyon 971 bin 71 litreye, 2008yılında 531 milyon 769 bin 663 litreye, 2009 yılında ise 536 milyon 175 bin 195litreye yükseldi.
Ancak, bu yılın Ocak-Haziran döneminde Türkiye genelindeki alkollü içkisatışları, 533 milyon 619 bin 584 litre olarak gerçekleşti.
Böylece vatandaşlar, yılın ilk yarısında, 2009'un aynı dönemine göre 2milyon 555 bin 611 litredaha az alkollü içki tüketti.

BİRADA DÜŞÜŞ, RAKIDA ARTIŞ VARTAPDK verilerine göre, alkollü içki satışlarındaki gerileme, tamamen birasatışlarındaki düşüşten kaynaklandı. 2009 yılının Ocak-Haziran döneminde 485milyon 319 bin 462 litreolan bira tüketimi, bu yıl 472 milyon 889 bin 185 litreye indi. Bu şekilde birasatışlarında 12 milyon 430 bin 277 litrelik bir azalma meydana geldi.

Rakamlar, vatandaşın bu yıl yüksek alkollü içkilere yöneldiğini de ortayakoydu. Bu yılın ilk yarısında şarap ve rakı başta olmak üzere, viski,kanyak-brendi, cin, votka, likör ve vermut gibi alkollü içkilerin satışlarındaartış görüldü.

Geçen yılın 6 ayında 22 milyon 245 bin 231 litre olan rakısatışı da, bu yıl 23 milyon 675 bin 75 litreye yükseldi. Böylece rakısatışlarında yüzde 6,4'lük artış yaşandı ve ülkemizde geçen yıla göre 1 milyon429 bin 844 litredaha fazla rakı tüketildi.
6 aylık dönemde şarap satışları da, 20 milyon 885 bin 511 litreden 27 milyon414 bin 174 litreye çıktı. Bu şekilde şarap satışlarında oransal olarak yüzde31,3, litre bazında da 6 milyon 528 bin 663 litre artış oldu.
Bu dönemde votka satışları da, geçen yıla göre yüzde 19,5 oranında arttı.Votka satışları, 4 milyon 596 bin 216 litreden 5 milyon 491 bin 883 litreyeyükseldi.
Likör tüketimi 656 bin 804 litreden 702 bin 254 litreye, kanyak-brenditüketimi 217 bin 226 litreden 259 bin 878 litreye, vermut tüketimi de 145 bin997 litreden 187 bin 904 litreye çıktı.
Şampanya satışlarının da arttığı bu dönemde, 94 bin 144 litre yerine, 119 bin548 litreşampanya patlatıldı.

GÜNLÜK SATIŞLARBu yılın Ocak-Haziran dönemindeki alkollü içki satışlarına göre, ülkemizdegünde ortalama 2 milyon 964 bin 553 litre alkollü içki tüketiliyor.
Bu rakam
birada 2 milyon 627 bin 162 litre,
rakıda 131 bin 528 litre,
şarapta 152 bin 301 litre,
viskide de 6 bin 365 litre olarak gerçekleşiyor.

ALKOLLÜ İÇKİ İHRACATI VE İTHALATITAPDK verilerine göre, ilk 6 ayda Türkiye genelinde satılan 533,6 milyonlitrelik alkollü içkinin 4 milyon 602 bin 688 litresini ithal içkileroluşturdu.
Bu dönemde,
538 bin 50 litrebira,
36 bin 844 litreşampanya,
668 bin 63 litreşarap,
184 bin 574 litrevermut,
9 bin 595 litrediğer fermente alkollü içki,
180 bin 44 litrekanyak-brendi,
1 milyon 145 bin 679 litre viski,
234 bin 331 litrerom,
176 bin 13 litreardıç aromalı içki-cin,
839 bin 174 litrevotka,
407 bin 213 litrelikör,
183 bin 108 litrede diğer distile alkollü içki ithal edildi.

Bu dönemdeki alkollü içki ihracatı ise 55 milyon 344 bin 646 litre oldu. İçkiihracatında da başı 53 milyon 434 bin 875 litreyle bira çekti.
6 ayda 1 milyon 194 bin 167 litre ile şarap,
696 bin 986 litrerakı,
13 bin 190 litre votka,
bin 563 litrelikör,
940 litreşampanya,
2 bin 925 litrede diğer fermente içki ihracatı gerçekleştirildi.

Üzüm bağlarının verimliliğini artıran akıllı robot

“Bu küçük robot 45 derece eğimli arazilere bile tırmanıp üzüm bağlarının haritasını dahi çıkarabiliyor. Bu aygıtı icat edenler bu durum...