2 Ağustos 2010 Pazartesi

Nielsen Markalar Araştırması

FMCG ve Retail Pazarı

Çarşamba, 02 Haziran 2010

Nielsen’ın tüketicinin belli bir ürün kategorisi için aklına gelen ilk markayı ortaya koyan araştırması Markalar’ın 16. yıl sonuçları açıklandı. Uzun yıllardır merakla beklenen ve artık bir sektör klasiği haline gelmiş olan Markalar çalışması her yıl olduğu gibi bu yıl da Türk tüketicisinin zihin payını ölçümlemeye devam ediyor.

“Aklınıza ilk gelen marka nedir” diye sorulduğunda, Arçelik 10 yıldan uzun süredir sürdürdüğü liderliğini bu yıl yine korudu. Adidas, bu yıl Arçelik’in ardından en çok hatırlanan ikinci marka olurken, Ülker ve Nike bu iki markayı takip etti.

Tüketicilerin kendilerine yakın hissettikleri markaların başında, geçen yıl da olduğu gibi Arçelik, hemen ardında onu yakından takip eden Ülker yer alıyor. Adidas son 3 yıldır artan “yakınlaşma” trendini sürdürüyor, Arçelik ve Ülker’in ardından tüketicilerin kendilerine en yakın hissettikleri 3. marka.

Kategoriler bazında ayrı ayrı sorgulanarak, 2009’da lider durumda olan markaların 2008’e kıyasla belirtilme düzeylerinin ne oranda değiştiği incelendiğinde 2009’da ilk akla gelen marka olarak belirtilme düzeyini en fazla arttıran markanın, 11 puan artış ile Duracell olduğu, ardından Raid ve Calgonit’in takip ettiği görüldü.

Marka olmuş sanatçılar klasmanında, bu yıl İbrahim Tatlıses liderliğini Hülya Avşar ve Tarkan’a kaptırdı, Tarkan gençlerin ve erkek dinleyicilerinin desteğiyle zirveye yaklaşırken, Hülya Avşar kadınların favorisi oldu.

Son iki yıldır sorgulamaya dahil edilen “marka olmuş sporcu” sıralamasında yine Hakan Şükür ilk sırayı yer alırken, Arda Turan hızlı bir yükselişle ikinci sıraya yerleşti.

İLK HATIRLANAN MARKA

Tüketicilere hiçbir kategori hatırlatması yapılmaksızın akıllarına ilk gelen markanın hangisi olduğu sorulduğunda Arçelik en fazla belirtilen ve ayrışan marka. Adidas en fazla belirtilen ikinci marka; Ülker ise üçüncü marka olarak ortaya çıkıyor.

Arçelik’in zihin payını orta yaş, Adidas’ın ise gençler ve çoğunlukla erkekler oluşturuyor.


İlk akla gelen marka sorgulamasında Arçelik ilk sıradaki yerini korumakla birlikte, Adidas’ın belirtilme oranı dikkat çekici düzeyde artmış.


YAKIN HİSSEDİLEN MARKA

Tüketicilere kategori belirtmeden “kendinize en yakın hissettiğiniz marka hangisidir?” sorusu yöneltildiğinde Arçelik yine lider durumda. Ülker ise Arçelik’in hemen ardından geliyor, tüketiciyle yakınlık konusunda iki marka yarışıyor. Spor giyim markaları Adidas ve Nike bu iki markanın ardından geliyor.

Hem Arçelik, Hem de Ülker orta yaş ve üzerindeki halkla yakınlıklarını pekiştirmişler, Adidas ve Nike’ın gücü ise gençlerden geliyor.

İstanbul’un favorisi Ülker’ken, İzmir’in favorisi Arçelik. Kadınlar Arçelik ve Ülker derken, Erkekler spora ilgilerini ortaya koyuyorlar: Adidas, ardından Nike.

2009’DA PARLAYANLAR

Kategorilerinde 2009’da lider durumda olan markaların 2008’e kıyasla belirtilme düzeylerinin ne oranda değiştiği incelendiğinde 2009’da belirtilme düzeyini en fazla arttıran markanın, 11 puan artış ile Pil kategorisindeki Duracell olduğu görülüyor.

Böcek ilacı kategorisinde Raid yine 11 puanlık artışla ikinci yükselen marka, Calgonit ise 10.6’lık artışla onu takip ediyor.


KATEGORİLERE GÖRE LİDER MARKALAR

Her bir kategoride ilk akla gelen markalara bakıldığında, geçen yılın en çok belirtilen markası Nokia, yerini bu yıl Coca-Cola’ya bırakmış, onun ardından ise Nescafe ve Efes Pilsen geliyor. İçecek kategorisi bu yıl tüketici zihninde en tepede.

Kategori liderlerinin yerel marka-global ortaklı marka karşılaştırmasına bakıldığında, tüketici zihin payında yerel markaların payı %58, global markaların payı ise %42 düzeyinde gerçekleşti.

Kategorilerinde lider markalar olmalarına karşın belirtilme düzeyleri en düşük olan kategori ve markalara bakıldığında ise madeni yağlarda Shell, Deodorant’larda Rexona ve Duş Jelleri’nde Duru yer alıyor.
2010 Mayıs Ayı Tüketici Güveni Endeksi
2010 Mayıs ayında Tüketici Güven Endeksi, bir önceki aya göre %0,91 oranında arttı; Nisan ayında 85,80 olan endeks Mayıs ayında 86,58 değerine yükseldi.

Türkiye İstatistik Kurumu ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası işbirliği ile yürütülen Aylık Tüketici Eğilim Anketi ile Tüketicilerin harcama davranış ve beklentileri değerlendirilmektedir. Anket sonuçlarından hesaplanan Tüketici Güven Endeksi’ nin 100’den büyük olması tüketici güveninde iyimser durum, 100’den küçük olması tüketici güveninde kötümser durum, 100 olması ise tüketici güveninde ne iyimser ne de kötümser durum olduğunu göstermektedir.

Üzüm bağlarının verimliliğini artıran akıllı robot

“Bu küçük robot 45 derece eğimli arazilere bile tırmanıp üzüm bağlarının haritasını dahi çıkarabiliyor. Bu aygıtı icat edenler bu durum...