3 Kasım 2011 Perşembe

Organize perakende ciroları, Eylül’de düştü



Organize perakende sektörü ciroları Eylül 2011’de aylık %15 düşüş gösterdi. Yıllık bazda değişim de %6 oldu. 2010 yılı Eylül  ayındaki yıllık ciro gelişimi ise %7 olmuştu.
2011’in ilk 9 ayındaki gerçekleşen ciro incelendiğinde, 2010 ilk 9 aya göre %8 artış gözlenmektedir. CNBC-e Tüketici Güven Endeksi, Eylül'de bir önceki aya göre yüzde 7.1 artış kaydetti. CNBC-e Tüketici Beklenti Endeksi de yüzde 5 artarak 93.03 değerini aldı. CNBC-e Tüketim Eğilimi Endeksi ise aylık bazda yüzde 1.1 gerilemeyle 86,44 değerine geldi.
Endeks sonuçlarını değerlendiren Marmara Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Erhan Aslanoğlu şunları kaydetti:
"CNBC-e Tüketici Güven Endeksi Eylül ayında tekrar artış göstermekle birlikte yıllık bazda yüzde 6 aşağıda bulunuyor. Bununla birlikte, endeksin detayları son aylarda ortaya çıkan tüketim eğilimindeki düşüş trendinin durabileceğine dair sinyaller veriyor."
2011 yılı Eylül ayında 2003 Temel Yıllı Tüketici Fiyatları Endeksi’nde bir önceki aya göre %0,75, bir önceki yılın Aralık ayına göre %4,53, bir önceki yılın aynı ayına göre %6,15 ve on iki aylık ortalamalara göre %6,00 artış gerçekleşmiştir.
Ağustos’ta olduğu gibi TEPE, Eylül’de de sıfırın altında kaldı. Bir önceki aya göre sınırlı bir toparlanma gözlenen TEPE’de, geçen yıla göre gerileme oldu. Ekim 2010’dan bu yana ilk kez Ağustos’ta negatif değer alan TEPE, Eylül 2011’de de sıfırın altında kalarak 1,3 değerini aldı. TEPE bir önceki aya göre 0,9 puan yükselirken, geçen yılın aynı dönemine göre ise 1,2 puan düştü.
Sektör ciroları 2011 yılının ilk 9 ayında %8 büyüme ile önemli bir ivme yakalamıştır. Tüketici güveni ve tüketici beklenti endeksleri de önceki aylardaki düşüşten sonra yerini yükselişe bırakmıştır; ancak TEPE’deki durağan seyir, sektörün beklentilerinin henüz yükselişe geçmediğinin işaretidir.
Gıda ve Gıda-Dışı Cirolar
Organize gıda perakendesi cirolarında Eylül 2011’de bir önceki aya göre %13 düşüş olurken, yıllık değişim oranı da %2 olarak gerçekleşmiştir. Gıda perakendesi cirolarında ilk 9 aylık performans geçen yılın aynı dönemi ile kıyaslandığında da, değişim oranı %2 olmuştur.
Gıda dışında ise aylık bazda %19 düşüş olurken yıllık bazda %13 ciro artışı sağlanmıştır. Yılın ilk 9 ayı 2010 yılının aynı dönemi ile kıyaslandığında ise bu oran %18 olmuştur.
Hazır giyim alt kırılımı incelendiğinde, cirolar mevsimsel olarak aylık bazda %31 daralmıştır. Yıllık bazda ise cironun %14 arttığı görülmektedir. İlk 9 aylık büyüme oranı %22 olarak gerçekleşmiştir.
2011 Eylül ayında bayram sonrası yaşanan mevsimsel dalgalanma ile cirolarda düşüş gerçekleşmiştir. Yıllık bazda büyüme oranları bir önceki yılın altında seyretmesine karşın, yılın ilk 9 ayındaki büyüme, yıl sonu büyüme oranlarının 2010’un üzerinde olacağına işaret etmektedir.
ampd_ciro_endeksi_eylul_2011
Metrekare Endeksi
Organize perakende sektörünün satış alanı metrekare gelişimine bakıldığında, Ağustos 2011’e göre %1 artış olurken, yıllık bazda da %16 artış gerçekleştiği görülmektedir.
Mağaza sayıları aylık bazda %1 artarken, yılın ilk 9 ayında ise %10 yükseliş kaydetmiştir. Yıllık bazda artış ise %16 olmuştur.
Sektör yatırımlarını istikrarlı biçimde sürdürmektedir. Yılın ilk 9 ayında faaliyete geçen 26 proje ile Türkiye’deki AVM sayısı 291’e yükselmiştir.
Gıda ve Gıda-Dışı Metrekareleri
Gıda metrekaresi gelişimine bakıldığında,  Eylül  2011’de aylık değişim %1 olurken, yıllık %10 artış görülmektedir. Mağaza sayıları ise yıllık bazda %20 artış göstermiştir.
Gıda dışı perakendede aylık %2, yıllık bazda %25 artış kaydedilmiştir. Bu oran, 2010’un aynı döneminde %15 olarak gerçekleşmiştir. Mağaza sayılarında ise yıllık %12 artış olmuştur. Yılın ilk 9 ayında açılan AVMlere bağlı olarak, bu dönemde gıda dışında metrekareler %19, mağaza sayıları ise %8 artış kaydetmiştir.
Hazır giyim alt kırılımında ise metrekareler aylık bazda %2 artarken, yıllık bazda ise %34 artış gerçekleşmiştir. Mağaza sayıları ise yıllık %14 artmıştır. Sektör yılın ilk 9 ayında %27 metrekare büyümesi ile tüm sektörün motoru olmuştur.
Metrekare gelişimi 2010 yılının üstünde bir artış hızı ile gerçekleşmektedir, mağaza sayıları oranının daha düşük olması, 2011 yılındaki yatırımlarda mağaza başı metrekarelerin yükseldiğine işaret etmektedir.
Metrekare Başına Cirolar
Metrekare başına cirolar incelendiğinde, organize perakende sektörü Eylül 2011’de aylık %15 düşüş yaşanırken, yıllık bazda ise %12 daralma olmuştur.
ampd_metrekare_basina_ciro_endeksi_eylul_2011
Gıda ve Gıda-Dışı Metrekare Başına Cirolar
Alt sektörler bazında incelendiğinde, gıda perakendeciliğinde düşüş aylık %11 olurken, yıllık bazda ise %6 olarak gerçekleşmiştir. Gıda dışı perakendede ise metrekare başına cirolar aylık ve yıllık bazda %19 düşmüştür. Hazır giyim perakendesinde aylık bazda %31 ve yıllık %33 düşüş gerçekleşmiştir.
Cirolardaki mevsimsel dalgalanmaya karşın metrekare gelişiminin sürmesi ile metrekare başı verimliliklerde mevsimsel dalgalanma yaşanmıştır.
Sektör İstihdamı
İşsizlik oranı Haziran-Temmuz-Ağustos döneminde, geçen yılın aynı dönemine göre 1.5 puan gerileyerek yüzde 9.1 oldu.
Organize perakende sektörü istihdamında Eylül 2011’de aylık değişiklik olmazken yıllık bazda %14 olarak gerçekleşmiştir. Yılın ilk 9 ayında istihdam %12 artmıştır.
Gıda ve Gıda-Dışı Perakendede İstihdam
Gıda perakendeciliğinde istihdam aylık bazda %3,5 düşüşe karşın yıllık bazda %9 artış olmuştur. Gıda dışı perakendesi ise aylık %1 oranında istihdam artışı yaşarken, yıllık bazda artış %15 olmuştur.
Hazır giyim perakendesi istihdamı ise aylık bazda %1, yıllık bazda ise %22 artış göstermiştir.
Yıllık %14 istihdam gelişimi ile organize perakende, Türkiye genelindeki işsizlik oranının %9,1’e gerilemesinde önemli bir rol oynamıştır. Gıda perakendesinde yaşanan mevsimsel dalgalanma, genel seyri etkilemeyecek düzeyde kalmıştır.
ampd_toplam_calisan_sayisi_endeksi_eylul_2011
Fiş Sayıları
Organize perakende sektörü fiş sayılarında, aylık bazda mevsimsel %11 düşüş yaşanırken,  12 aylık bazda %9 artış gerçekleşmiştir. Yılın ilk 9 ayında da bir önceki yılın aynı dönemine göre %9 artış yaşanmıştır.
ampd_fis_sayisi_ciro_endeksi_eylul_2011
Gıda ve Gıda Dışı Fiş Sayısı
Gıda perakendesindeki 12 aylık fiş sayısı artışı %7 oranında olurken, aylık değişim %5 düşüş olarak gerçekleşmiştir.
Gıda dışında cirolara bağlı olarak eylül 2011’de aylık %27 düşüş, yıllık bazda %16 artış olarak gerçekleşmiştir.
Hazır giyim perakendeciliğinde fiş sayısında aylık %37 düşüş yaşanmıştır. Yıllık bazda ise fiş sayısı artışı %26 oranında olmuştur.
Organize perakendede, mevsimsel olarak özellikle hazır giyim ve gıda dışında cirolara bağlı olarak fiş sayısı gerilemiştir.

Üzüm bağlarının verimliliğini artıran akıllı robot

“Bu küçük robot 45 derece eğimli arazilere bile tırmanıp üzüm bağlarının haritasını dahi çıkarabiliyor. Bu aygıtı icat edenler bu durum...