2 Nisan 2014 Çarşamba

2013 YILI ALKOLLÜ İÇKİLER ÜRETİM VERİLERİ İç üretim - İhracat - İthalat ve İç üretim + İthalat Toplam


TAPDK 2013 yılı alkollü içkiler üretim  verilerini  açıklarken Anadolu  Efes  Lüleburgaz üretim tesisini  kapatma  kararını açıkladı. Bu onlarca  işçinin  içten çıkarılması  anlamına geliyor.

Pekiyi neden  kapatıyor  Anadolu Efes  Lüleburgaz fabrikasını? TAPDK  üretim verileri Lüleburgaz fabrika kapatmanın nedenini anlatıyor.
2012  yılında  995 Milyon Litre üretim  yapan  Anadolu Efes  2013 yılında 876 milyon Litre üretim  yapıyor.  AKP destekli TAPDK   yasaklarıyla  bir  yılda  kaybettiği  miktar 119 milyon Litre. Alkollü  içki  yasaklarının  2013 yılının  son  çeyreğinde  uygulanmaya  başlaması nedeniyle bu  daha  başlangıç  gibi  görünüyor.

Alkollü içkiler 2013  yılı üretim  verilerine  göre 3  kategoride  artış görünüyor. Şarap, diğer fermante alkollü içkiler(tüm meyve şarapları) ve Cin ve Ardıç  aromalı  içkiler.
Bunun  dışında bira, rakı, votka, likör, köpüklü şarap kategorilerde üretim  azalmıştır.


Şarap
Tabloda  şarap üretiminde  5,813,000 Litrelik üretim  artışı  görünüyor. Maalesef   bu  artış şarap  pazarının arttığı  anlamına  gelmiyor. Hatta  şarap sektöründe  sorunların  daha da derinleştiği anlamına  geliyor.

Sektöre son  yıllarda giren butik  üreticiler çok  ciddi  bağ  yatırımları yaptılar. Bu  bağlardan her yıl  düzenli olarak  şaraplık üzüm geliyor. Bu  çok kıymetli  şaraplık üzümler, pazarın küçülmesi nedeniyle büyük  şarap üreticilerine de satılamayınca,  butik şarap  üreticileri bu üzümler  ile üretim  yapmak zorunda  kalıyor. Son  5 yılda  kapasite artırımı  yapmayan  butik şarap üretici  nerede ise kalmadı. Bu  kısır  döngü  nedeniyle üretici  stokları artırdıkça artırıyor. Oysa şarap bulunduğu  tüketim  seviyesini  koruyamadığı  gibi  şarap tadım ve tanıtımının yasaklanması nedeniyle  şarap tüketimi azalıyor.

2014  bağ  bozumu çok tehlikeli bu stok birikiminin üzerine gelecek.

Bir  yanda  şarap pazarı küçülüyor. Bir yanda zaten istenilen hızda satılamayan  stokların üzerine 2014 bağ bozumu  geliyor. Kabaca  yapılan  bir  hesaba  göre   2014 yılı bağ bozumunda 6-7 milyon  litre şarap üretilecek  kadar, çok  kıymetli  kaliteli  şaraplık  üzüm daha  geliyor. Sofralık şarap  için  üretilen üzümleri bu  hesabın  dışında  tutuyorum.  Şarap sektörü  bilinenin  ve sanıldığının aksine yüksek  sesli söylemese de büyük ve  çok  tehlikeli,  sorunlar yumağına doğru ilerliyor. Sektör ciddi tehdit altında.

Durum böyle  iken  herkes  dik  duruyor.  ...mış  gibi  yapıyoruz. Böyle  olunca sorunlar samimi olarak  konuşulamıyor.  Sıkıntılar  perdeleniyor. Sorunlar  analiz  edilemediği  için ortak  çözüm  yolları  üretilemiyor. Kol, her şirketin  kendi  içinde  kırılıyor  ve  yen  içinde kalıyor.

Ne yapmak gerekiyor?
"Butik  Şarap  Üreticileri Çalışma Grubu" kurulmalı. Butik  şarap üreticilerinin  sorunları  ile büyük  üreticilerin  sorunları  aynı  değil. Bu  çalışma  grubu kimseye karşı  olmamalı  ancak açık ve net  bir  şekilde  butik şarap  üreticilerinin  kendi  sorunlarına  odaklanmalı. Kendi özel gündemi  ile  toplanmalı. Kendi sorunları  tek  tek  ele alınmalı. Akılcı  çözümler  üretecek   vizyoner şarap  üreticileri  ve firma sahipleri var  artık sektörde. Sadece  bir araya   gelerek Butik Şarap  Üreticileri Çalışma Grubu ile sorunlarını  birlikte ve düzenli toplantılarla konuşmaya başlamaları gerekiyor. Kararlı 10 arama  toplantısından  sonra çözüm  yolları  ortaya  çıkacaktır.

Geç  olmadan  hemen  şimdi...!



2013 İHRACAT  VERİLERİ














2013 YILI İTHALAT  VERİLERİ



2013  YILI  İÇ ÜRETİM  VE İTHALAT  TOPLAM  VERİLERİ

Üzüm bağlarının verimliliğini artıran akıllı robot

“Bu küçük robot 45 derece eğimli arazilere bile tırmanıp üzüm bağlarının haritasını dahi çıkarabiliyor. Bu aygıtı icat edenler bu durum...