2 Ağustos 2010 Pazartesi

2009 Hanehalkı Tüketim Harcaması Sonuçları

SİLİS DANIŞMANLIK YORUMU: Alkollü içecek, sigara ve tütün ürünlerinin tüketim malları harcaması içindeki payı % 3,8 den % 4,1 çıkmıştır.Kapalı alanlarda sigara ve tütün ürünlerinde uygulanan yasak nedeni ile artışın bu ketegoriden kaynaklanmamaktadır. % 0,3 düzeyindeki artış aklollü içecek artışından gelmektedir. Esasen alkollü içeceklerdeki bu artışda kayıt dışıdan, kayıt içine geçişten kaynaklanmakta olup gerçek bir tüketim artışına karşılık gelmemektedir.

Ülkemizde, yeme - içme sektörünün toplam cirosu 6 Milyar Euro civarındadir. Bu rakam, ispanyada 40 Milyar Euro, Amerikada 350 Milyar Euro'dur.Tabloda asıl sevindirici olan, yeme- içme kategorisindeki Otel, Lokanta, Pastane grubunun tüketim içindeki payının % 4,4'den, % 5,2'ye çıkmasıdır. Yeme- içme sektöründe pazarın büyümesi, sektörün en önemli partneri olan şarap sektöründe de yeni fırsatlar yaratmaktadır.
Saygılarımla
Şakir Akışık


Türkiye genelinde hanehalklarının yaptığı toplam tüketim harcamalarının içinde en yüksek payı % 28,2 oranıyla konut ve kira harcamaları alıyor

2009 Hanehalkı Bütçe Araştırması’ndan elde edilen sonuçlara göre; Türkiye genelinde hanehalklarının tüketim amaçlı yaptığı harcamalar içinde en yüksek payı % 28,2 oranıyla konut ve kira harcamaları alırken, harcamaların % 23’ü gıda ve alkolsüz içeceklerden oluşmaktadır. Türkiye genelinde yapılan harcamalar içinde eğitim hizmetleri ve sağlık harcamalarının payı aynı olup sadece % 1,9'dur.

Türkiye’de hanehalkı başına aylık ortalama tüketim harcaması 1 688 TL’dir

Türkiye’de hanehalkı başına aylık ortalama tüketim harcaması 1 688 TL olarak tahmin edilirken, bu rakam kentsel yerlerde 1 891 TL, kırsal yerlerde ise ortalama 1 181 TL olarak tahmin edilmiştir.

2009 yılında konut ve kira ile ulaştırmaya ayrılan payda 2008’e göre düşüş gözlenirken gıda ve alkolsüz içecekler ile ev eşyası harcamalarına ayrılan pay artmıştır

2008 ve 2009 Hanehalkı Bütçe Araştırmalarından elde edilen sonuçlar karşılaştırıldığında; 2008 yılında % 22,6 olan gıda harcaması payının 2009’da % 23 olarak gerçekleştiği, konut ve kira harcamaları payının % 29,1’den % 28,2’ye, ulaştırma harcamaları payının % 14,1’den % 13,6’ya, giyim harcamaları payının ise % 5,4’ten % 5,1’e düştüğü; alkollü içecek, sigara ve tütün harcamalarının % 3,8’den % 4,1’e, ev eşyası harcamalarının % 5,8'den % 6,2'ye, otel, lokanta ve pastane harcamalarının ise % 4,4’ten % 5,2’ye yükseldiği gözlenmiştir.

Düşük gelirli hanehalkları, yüksek gelirli hanehalklarına göre gıdaya iki kat daha fazla pay ayırıyor

Gelire göre sıralı % 20’lik gruplar itibariyle tüketim harcamalarının dağılımına bakıldığında; birinci % 20’lik grupta yer alan hanehalklarının gıda harcamasına ayırdıkları pay % 34 iken, beşinci % 20’lik gruptaki hanehalklarının gıda harcamalarına ayırdığı payın % 17,4 olduğu gözlenmektedir. Eğitim hizmetleri harcamalarının oranı ise birinci % 20’lik grup için % 0,7 olurken, beşinci % 20’lik grup için % 3,1’dir.

Toplam gıda ve alkolsüz içecekler harcamasının % 13,5’ini gelire göre sıralı birinci % 20’lik grupta yer alan hanehalkları, % 27,7’sini ise beşinci % 20’lik grupta yer alan hanehalkları yapmaktadır. Konuta yapılan harcamaların % 9,6’sı birinci % 20’lik grupta yer alan hanehalklarına ait iken % 32,7’si beşinci % 20’lik grupta yer almaktadır. Toplam eğitim hizmetleri harcamalarında ise birinci % 20’lik grubun payı % 3,2 iken beşinci % 20’lik grubun payı % 60,4’tür.

Harcama kalıpları, hanehalkının temel gelir kaynağına göre değişiyor

Hanehalkının temel gelir kaynağına göre tüketim harcamalarının dağılımı incelendiğinde; temel gelir kaynağı maaş, ücret, yevmiye geliri olan hanehalkları % 27,9 ile en yüksek payı konut harcamalarına; en düşük payı ise % 1,7 ile sağlık harcamalarına ayırmışlardır. Temel gelir kaynağı müteşebbis geliri olan hanehalklarının harcamaları içinde en yüksek payı % 25,9 ile gıda harcamaları alırken, en düşük payı % 2 ile sağlık harcamaları almaktadır.

Üzüm bağlarının verimliliğini artıran akıllı robot

“Bu küçük robot 45 derece eğimli arazilere bile tırmanıp üzüm bağlarının haritasını dahi çıkarabiliyor. Bu aygıtı icat edenler bu durum...