2 Ağustos 2010 Pazartesi

KOSGEB KREDİSİ: İşbirliği Güçbirliği Destek Programı

SİLİS DANIŞMANLIK YORUMU:
KOSGEB tarafından oluşturulmuş "İşbirliği Güçbirliği Destek Programı " Alkollü içki toptan dağıtıımı ile ilgili şirketleri kapsam dışı bırakmıştır.
Ancak şarap üreticilerinin aşağıda ana başlıkları ile sıraladığım alanlarda "İşbirliği Güçbirliği Destek Programı"ndan yararlanabileceğini öngörmekteyiz.

1) Üretim ve imalat işbirliği
2) Uluslararası pazarlar için işbirliği
3) Perakende kanalında işbirliği ( Vinovasyon- wineshop projesi benzeri işbirlikleri)
4) Şarap ağırlıklı gastronomi merkezleri işbirliği
4) Ortak satınalma platformu konusunda işbirliği
gibi alanlarda Kosgeb'e başvuru yaparak, ilgili krediden yararlanabilirler.

Saygılarımla
ŞAKİR AKIŞIK


KOSGEB İşbirliği Güçbirliği Destek Programı

PROGRAMIN AMACI VE GEREKÇESİ
• KOBİ’lerin işbirliği-güçbirliği anlayışında bir araya gelerek “Ortak Sorunlara Ortak Çözümler” üretilmesi,
• KOBİ’lerin tedarik, pazarlama, düşük kapasite kullanımı, rekabet gücü zayıflığı, finansman başta olmak üzere tek başlarına çözümünde zorlandıkları birçok soruna çözüm bulunması,
• KOBİ’lerin bir araya gelerek kapasite ve rekabet gücü yüksek işletmelere dönüşmesi,
• Ölçek ekonomisinden yararlanılarak kaynak tasarrufu sağlanması,
• KOBİ’ler arasında ortaklık ve işbirliği kültürünün geliştirilmesi.
İŞBİRLİĞİ - GÜÇBİRLİĞİ ORTAKLIK MODELLERİ
• Proje ortağı işletmelerin mevcudiyetlerini koruyarak kurulacak olan işletici kuruluşa ortak olmaları,
• Proje ortağı işletmelerin bir kısmının ya da tamamının kendilerini feshederek kurulacak işletici kuruluşa ortak olmaları,
• Proje ortağı işletmelerin bir kısmının kendilerini feshederek ortaklardan birinin bünyesinde birleşmesi,
Her bir ortaklık modelinde en az 5 işletmenin bir araya gelmesi şartı aranır.

DESTEKLENECEK PROJE KONULARI
• Hammadde, ara mamul, mamul, lojistik ve diğer hizmetleri daha hızlı ve ucuz temin edebilmeleri amacıyla ortak tedarik,
• Müşteri istekleri ve pazarın talebi doğrultusunda ürün ve hizmet geliştirmeleri, ürettikleri ürün ve hizmetleri yeni pazarlara sunmaları amacıyla ortak tasarım,
• Ürün ve hizmet kalitelerini yükseltmek ulusal ve uluslararası pazar paylarını artırmak, marka imajı oluşturmak, uluslar arası pazarın ihtiyaçlarına cevap vermeleri amacıyla ortak pazarlama,
• Ürün ve hizmet standartlarını geliştirmeleri amacıyla ortak laboratuar,
• Üretim ve hizmet kapasitelerini, çeşitlerini, verimliliğini ve kalitelerini artırmak amacıyla ortak imalat ve hizmet sunumu konularında sunacakları projeler desteklenir.
PROGRAM VE PROJE LİMİTLERİ

Proje Süresi 6-24 ay (+ 12 ay)
Destek Üst Limiti 250.000 TL (Geri Ödemesiz), 500.000 TL (Geri Ödemeli)
Destek Oranı 1. ve 2. Bölge için %50
3. ve 4. Bölge için %60


KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ İŞLETMELERİ GELİŞTİRME VE DESTEKLEME İDARESİ BAŞKANLIĞI (KOSGEB)

İŞBİRLİĞİ - GÜÇBİRLİĞİ DESTEK PROGRAMI

BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 - (1) Bu programın amacı; küçük ve orta ölçekli işletmelerin işbirliği-güçbirliği anlayışıyla bir araya gelerek, ortak tedarik, ortak tasarım, ortak pazarlama, ortak laboratuar, ortak makine-teçhizat kullanımı ve benzeri konularda hazırlayacakları projelerin desteklenmesine yönelik olarak, Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı tarafından uygulanacak İşbirliği-Güçbirliği Destek Programı ile ilgili iş ve işlemlerin esaslarını düzenlemektir.

Kapsam
MADDE 2 - (1) Bu program, küçük ve orta ölçekli işletmelere KOSGEB tarafından uygulanacak İşbirliği-Güçbirliği Destek Programına ilişkin esasları kapsar.

Dayanak
MADDE 3 - (1) Bu program, 15.06.2010 tarih ve 27612 Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren KOSGEB Destek Programları Yönetmeliğine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
MADDE 4 - (1) Bu programda yer alan;
a) Başkanlık: KOSGEB İdaresi Başkanlığı’nı,
b) Başvuru Sahibi: Proje ortaklarıyla ve/veya iştirakçileriyle gerçekleştireceği işbirliği çerçevesinde KOSGEB’e proje başvurusu yapan işletmeyi,
c) Geri Ödemeli Destek: Program kapsamında küçük ve orta ölçekli işletmelere geri tahsil edilmek üzere teminat karşılığı sağlanan desteği,
ç) Geri Ödemesiz Destek: Program kapsamında küçük ve orta ölçekli işletmelere geri tahsil edilmemek üzere sağlanan desteği,
d) İşletici Kuruluş: Bu programdan yararlanmak için kurulan tüzel kişiliği,
e) İşletme: 18.11.2005 tarih ve 25997 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkında Yönetmelik” kapsamında yer alan ve 18.9.2009 tarih ve 27353 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2009/15431 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile tespit edilen sektörlerde faaliyet gösteren küçük ve orta büyüklükteki işletmeleri (KOBİ),
f) KOSGEB: Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi’ni, g) KOSGEB Birimi: KOSGEB merkez ve taşra teşkilatında yer alan birimleri,
ğ) KOSGEB Veri Tabanı: İşletmelerin ve işletici kuruluşların kayda alındığı veri tabanını,
h) Kurul: İşbirliği-Güçbirliği projelerini değerlendiren ve karar alan Değerlendirme ve Karar Kurulunu,
ı) Proje: Amacı, kapsamı, hedefi, çıktıları, süresi, bütçesi, diğer kaynakları ile uygulayıcıları belirli ve birbiriyle ilişkili faaliyetler bütününü,
i) Taahhütname: Programdan yararlanan işletici kuruluşun KOSGEB’e verdiği idari, mali ve hukuki taahhütlerini içeren belgeyi, ifade eder.

PR-06/00 Rev. Tarihi: .../…/20.. 2


İKİNCİ BÖLÜM
Destek Programına İlişkin Hususlar

Programdan yararlanma koşulu, başvuru ve değerlendirme
MADDE 5 - (1) Programdan yararlanmak isteyen işletmelerin, KOSGEB Veritabanında kayıtlı olmaları ve KOSGEB Birimine proje başvurusu yapmaları esastır.

(2) Proje başvurusu, bilgi, belge ve şekil yönünden incelemeye tabi tutulur ve nihai değerlendirme için Kurula sunulur.

(3) Kurul tarafından yapılan değerlendirme sonucunda; proje kabul edilebilir, reddedilebilir veya projenin düzeltilmesi istenebilir. Kurulun kabule ve redde ilişkin verdiği kararlar nihaidir.

(4) Değerlendirme sonucu başvuru sahibine bildirilir.

(5) Projesi kabul edilen işletici kuruluş KOSGEB Veri Tabanına kayıt olur.

(6) Projesi kabul edilen işletici kuruluştan taahhütname istenir. Taahhütnamenin KOSGEB Biriminde kayda alındığı tarih, projenin başlangıç tarihi olarak kabul edilir.

(7) Proje başlama tarihinden önce işletici kuruluş ortaklarının, bu programda tanımlanan ortaklık ve birleşme amacı ile aldıkları teknik, hukuki ve mali danışmanlık giderleri ile proje etüd, fizibilite çalışması giderlerinden Kurul tarafından uygun bulunanlar desteklenir.


Desteklenecek proje konuları
MADDE 6 - (1) İşletmelerin;

a) Hammadde, ara mamül, mamül, lojistik ve diğer hizmetleri daha hızlı ve ucuz temin edebilmeleri amacıyla ortak tedarik,
b) Müşteri istekleri ve pazarın talebi doğrultusunda ürün ve hizmet geliştirmeleri, ürettikleri ürün ve hizmetleri yeni pazarlara sunmaları amacıyla ortak tasarım,
c) Ürün ve hizmet kalitelerini yükseltmek, ulusal ve uluslararası pazar paylarını artırmak, marka imajı oluşturmak ve uluslararası pazarın ihtiyaçlarına cevap vermeleri amacıyla ortak pazarlama, ç) Ürün ve hizmet standartlarını geliştirmeleri amacıyla ortak laboratuar,
d) Üretim ve hizmet kapasitelerini, çeşitlerini, verimliliğini ve kalitelerini artırmak amacıyla ortak imalat ve hizmet sunumu ve benzeri alanlarda ortak sorunlara ortak çözümler getiren, maliyet düşürücü ve rekabet avantajı sağlayıcı nitelikteki projeleri işletici kuruluş marifetiyle desteklenir.

İşletici kuruluş ortaklık modelleri
MADDE 7 - (1) Program kapsamında işbirliği-güçbirliği amacıyla tesis edilecek ortaklıklar aşağıdaki şekillerde gerçekleştirilebilir:

a) Proje ortağı işletmeler mevcudiyetlerini koruyarak kurulacak işletici kuruluşa ortak olabilirler.

PR-06/00 Rev. Tarihi: .../…/20.. 3


b) Proje ortağı işletmelerin bir kısmı ya da tamamı kendilerini feshederek kurulacak işletici kuruluşa dahil olabilirler.

c) Proje ortağı işletmelerin bir kısmı kendilerini feshederek ortaklardan birinin bünyesinde birleşebilirler.

(2) Proje başvurusunda, işbirliği-güçbirliği amacı ile en az 5 (beş) işletmenin bir araya gelmesi şartı aranır.

(3) Asgari 5 (beş) işletme sayısı sağlanmak koşulu ile diğer gerçek ve tüzel kişiler de işletici kuruluşa ortak olabilir.

(4) İşletici kuruluşun ortaklarından herhangi birinin hisse oranı, proje süresince % 30 (otuz)’dan fazla olamaz.

(5) İşletici kuruluş ortaklarından herhangi birinin ortaklıktan ayrılması durumunda, hisselerini mevcut ortaklara ya da başkalarına devredebilir. Bu durumda da bu maddenin dördüncü bendinde belirtilen koşul sağlanmalıdır.

Desteklenecek proje giderleri
MADDE 8 - (1) Bu program kapsamında desteklenecek proje giderlerine Kurul karar verir. Ancak bina inşaat veya tadilat, gayrimenkul alım, tefrişat, taşıt aracı alım ve kiralama, haberleşme, enerji ve su ile finansman giderleri, proje ile ilgili olmayan personel giderleri, proje ile ilişkilendirilmemiş diğer maliyetler, vergi, resim ve harçlar, sosyal güvenlik primleri desteklenmez.

Proje süresi, destek üst limit ve oranı
MADDE 9 - (1) Program kapsamında desteklenecek projenin süresi en az 6 (altı) ay, en fazla 24 (yirmidört) aydır. Kurul kararı ile 12 (oniki) aya kadar ek süre verilebilir.

(2) Proje destek üst limiti 750.000 (yediyüzellibin) TL olup, bu miktarın 250.000 (ikiyüzellibin) TL’lik kısmı geri ödemesiz, 500.000 (beşyüzbin) TL’lik kısmı ise geri ödemelidir.

(3) Proje faaliyet kalemlerine ilişkin verilecek destek miktarları Kurul tarafından belirlenir.

(4) Proje destek oranı 1. ve 2. Bölgelerde % 50 (elli) olup; 3. ve 4. Bölgelerde bu oran % 60 (altmış) olarak uygulanır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Proje Destek Süreci
İzleme
MADDE 10 - (1) Proje faaliyet aşamalarına ilişkin olarak işletici kuruluş tarafından hazırlanan raporların Kurul tarafından kabul edilen proje dokümanına uygunluğu ve proje sonucunun izlenmesi ve değerlendirilmesi KOSGEB personeli tarafından ve/veya hizmet alımı yolu ile yapılır.

PR-06/00 Rev. Tarihi: .../…/20.. 4
Destek ödemeleri
MADDE 11 - (1) İşletici kuruluş, proje dokümanında yer alan faaliyetlere ilişkin raporlar ile bu faaliyetler için yapılan giderlere ilişkin belgeleri ilgili KOSGEB Birimine sunar.

(2) KOSGEB Birimi tarafından faaliyet raporu ile harcama belgeleri incelenir, değerlendirilir.

(3) Faaliyet raporu ile harcama belgelerinin uygun bulunması halinde işletici kuruluşun banka hesabına destek ödemesi yapılır. Ancak işletici kuruluşun talebi ve KOSGEB Biriminin uygun bulması halinde, destek ödemesi mal ve/veya hizmetin alındığı tedarikçinin banka hesabına da yapılabilir.

(4) Geri ödemeli destek ödemesinin yapılabilmesi için, destek ödemesinden önce işletici kuruluş veya ortaklarından destek tutarı kadar teminat alınır.

(5) Geri Ödemeli Destekler kapsamında yapılacak geri ödemeler, proje bitiminden sonra 6 (altı) ayı ödemesiz olmak üzere, üçer aylık dönemler halinde 8 (sekiz) eşit taksitte yapılır. Geri ödemeli desteklerde faiz ve komisyon uygulanmaz.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Çeşitli ve son hükümler
MADDE 12 - (1) Herhangi bir KOSGEB Birimi tarafından başvurusu reddedilen proje için başka KOSGEB Birimine başvurulamaz.

(2) Projesi tamamlanan işletici kuruluş tarafından hazırlanacak sonuç raporu, Kurul tarafından değerlendirilerek projenin başarı ile tamamlanıp tamamlanmadığına karar verilir.

(3) İşletici kuruluşun tasfiyesi halinde destek süreci sonlandırılır. İşletici kuruluşun, devri, başka bir işletme ile birleşmesi ve nev’i değişikliği durumunda ise, destek kapsamına alınan projenin devam ettirilmesi şartıyla bu husus Kurulda değerlendirilerek; destek sürecinin devamına veya sonlandırılmasına karar verilir.

(4) Yurtdışından satın alınan mal ve hizmetlerde bedelin faturada döviz cinsinden belirtilmesi durumunda, T.C. Merkez Bankası döviz alış kuru üzerinden ve faturanın düzenlendiği tarih esas alınarak Türk Lirası olarak ödeme yapılır.

(5) İşletici kuruluş; sahip ve ortakları ile bunların eşinden, annesinden, babasından, çocuğundan ve bunların sahibi/ortağı olduğu işletmelerden destek kapsamında mal/hizmet satın alamaz, böyle bir durumun tespit edilmesi durumunda destek ödemesi yapılmaz.

(6) Kurulun oluşumu ve çalışma esasları programın uygulama esaslarında belirlenir.

(7) Kurulda görev alan üyelerden, öğretim üyesi olanlara ilişkin hizmet bedelinin tamamı KOSGEB tarafından karşılanır.

(8) Program kapsamında yapılan proje başvurularının değerlendirme ve izleme süreçlerinde görev alan kişilere sunulan bilgi ve belgeler, başvuru sahibine ait ticari gizli bilgi olarak kabul edilir ve üçüncü kişilere herhangi bir yolla aktarılamaz.

PR-06/00 Rev. Tarihi: .../…/20.. 5
(9) Proje kapsamında desteklenerek satın alınan makine, teçhizat, sistem, modül, yazılım ve benzeri taşınırların mülkiyeti İşletici Kuruluş tüzel kişiliğine ait olup, temininden itibaren 3 (üç) yıl süresince başka şahıs, kurum/kuruluşlara hiçbir şekilde kiralanamaz veya devredilemez.

(10) 16 Temmuz 2009 tarih ve 27290 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkındaki Bakanlar Kurulu Kararı” ile belirlenmiş olan bölgelerde değişiklik yapılması veya yeni bir tanım getirilmesi durumunda, program kapsamında Başkanlık tarafından gerekli düzenleme yapılır.

(11) Ödemeye esas belgelerde destek tutarı hesaplanırken katma değer vergisi destek kapsamı dışında tutulur.

(12) Aynı gider gerçekleşmesi için farklı kurum/kuruluşlardan destek alınamaz. Bu husus taahhütnamede de yer alır.

Uygunsuzluk
MADDE 13 - (1) Programın uygulanması sırasında ve sonrasında KOSGEB mevzuatına uygun olmayan durumların tespiti halinde, KOSGEB Destek Programları Yönetmeliği kapsamında işletici kuruluşa verilen desteklere ilişkin tüm süreçler durdurulur. Uygunsuzluğun giderilmemesi ve uyuşmazlık halinde, uyuşmazlığa konu olan destek tutarı, KOSGEB alacağı olarak yasal faizi ile birlikte KOSGEB tarafından tahsil edilir. Uyuşmazlık sona erdiğinde ve işletici kuruluşun müracaatı halinde destek süreci devam eder.

(2) Bu program kapsamında ortaya çıkan uygunsuzluklarda, Başkanlıkça uygulanan Uygunsuzluk Yönergesine göre işlem yapılır.

Destek programı uygulama esasları
MADDE 14 - (1) Destek Programı Uygulama Esasları, Başkanlık tarafından hazırlanır ve KOSGEB Başkanının onayı ile yürürlüğe girer.

Yürürlük
MADDE 15 - (1) Bu program, KOSGEB İcra Komitesi’nin onayı ile yürürlüğe girer.

Yürütme
MADDE 16 - (1) Bu programı KOSGEB Başkanı yürütür.




KOSGEB TARAFINDAN VERİLECEK HİZMETLER VE DESTEKLERDEN YARARLANACAK KÜÇÜK VE ORTA BÜYÜKLÜKTEKİ İŞLETMELERE İLİŞKİN SEKTÖREL VE BÖLGESEL ÖNCELİKLERİN
BELİRLENMESİ HAKKINDA KARAR
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Kararın amacı; KOSGEB tarafından verilecek hizmetler ve desteklerden yararlanacak küçük ve orta büyüklükteki işletmelere ilişkin sektörel ve bölgesel önceliklerin belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Karar, 12/4/1990 tarihli ve 3624 sayılı Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı Kurulması Hakkında Kanunun 3 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Kararın uygulanmasında;
a) KOBİ: Küçük ve orta büyüklükteki işletmeleri,
b) KOSGEB: Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığını,
c) Liste: Bu Karara ekli (1) sayılı listeyi,
ç) NACE Rev. 1.1: Avrupa Topluluğunda Ekonomik Faaliyetlerin İstatistiki Sınıflaması, Revize 1.1’i,
d) NACE Rev. 2: Avrupa Topluluğunda Ekonomik Faaliyetlerin İstatistiki Sınıflaması, Revize 2’yi,
ifade eder.
Sektörel öncelikler
MADDE 4 - (1) KOSGEB tarafından verilecek hizmet ve desteklerden yararlandırılacak KOBİ sektörleri, NACE Rev. 2 esas alınarak oluşturulan Listede belirtilmiş olup NACE Rev. 2’ye göre sınıflandırmaya geçiş sağlanıncaya kadar destek işlemlerinin kesintiye uğramaması amacıyla; Listede belirtilen NACE Rev. 2 sektörlerine karşılık gelen sektörler kullanılmak kaydıyla, NACE Rev. 1.1 sınıflandırması da kullanılabilir. İmalat sanayi sektöründeki KOBİ’ler, KOSGEB tarafından öncelikli olarak desteklenir.
(2) KOSGEB tarafından uygulanacak bilgilendirme, bilinçlendirme ve yönlendirme hizmetlerinden Listede yer almayan sektörlerdeki KOBİ’ler ve girişimciler de yararlandırılabilir.
Bölgesel öncelikler
MADDE 5 - (1) KOSGEB tarafından yürütülecek program, proje, hizmet ve desteklerin özelliği dikkate alınarak; coğrafi uygulama alanlarına göre değişen destek oranı, destek limiti, kota ve kontenjan uygulamaları KOSGEB tarafından gerçekleştirilebilir. Bu madde kapsamındaki uygulamalarda, 14/7/2009 tarihli ve 2009/15199 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar ile belirlenen bölgesel kademelendirmeye ve anılan Kararda yapılabilecek değişikliklere göre sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyi düşük olan bölgelerde kalkınmayı sağlama ve istihdamı artırma amacı, öncelikli olarak gözetilir.
2004/7131 sayılı Bakanlar Kurulu Kararında değişiklik
MADDE 6 - (1) 22/3/2004 tarihli ve 2004/7131 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi İşletmelerinin Geliştirilmesi ve Desteklenmesi Amacıyla KOSGEB Tarafından Uygun Koşullarda Finansal Destek Sağlanması Hakkında Kararın;
a) Başlığında ve 1 inci ve 2 nci maddelerinde yer alan “Sanayi İşletmelerinin” ibareleri “İşletmelerin”,
b) 3 üncü maddesinde yer alan “ ek 1 inci maddesine dayanılarak yürürlüğe konulan yönetmelikte tanımlanan sanayi işletmelerini” ibaresi “ek 1 inci maddesine göre belirlenen küçük ve orta büyüklükteki işletmeleri”,
c) 5 inci maddesinde yer alan “sanayi işletmelerine” ibaresi “işletmelere”, “sanayi işletmelerini” ibaresi “işletmeleri”,
şeklinde değiştirilmiştir.
Yürürlük
MADDE 7 - (1) Bu Karar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 8 - (1) Bu Karar hükümlerini Sanayi ve Ticaret Bakanı yürütür.


DETAYLI BİLGİ İÇİN:
http://www.kosgeb.gov.tr/Pages/UI/Destekler.aspx?ref=5

Üzüm bağlarının verimliliğini artıran akıllı robot

“Bu küçük robot 45 derece eğimli arazilere bile tırmanıp üzüm bağlarının haritasını dahi çıkarabiliyor. Bu aygıtı icat edenler bu durum...